Judicialization of air transport: a machine learning application

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20397/2177-6652/2025.v25i3.3097

Keywords:

Judicialização; Transporte aéreo; Aprendizado de máquina

Abstract

Title: Judicialization of air transport: a machine learning application

Objective: To standardize the classification of reasons and causes of legal cases against airlines and analyze whether this standardization impacts the performance of machine learning models in predicting the values of judicial compensations.

Methodology/Procedures: A methodology similar to content analysis and systematic literature reviews was applied to reclassify the reasons and causes of legal cases. Then, the machine learning models proposed by Torres et al. (2023) were reapplied with data from legal cases of two national airlines between 2019 and 2022, covering 16 Brazilian states.

Originality/Relevance: The study combines two topics previously analyzed separately by other authors: the standardization of the causes of legal cases in the air transport sector and the prediction of compensations.

Main Results: The results showed significant improvements in all three evaluated models, with accuracy, precision, recall, and F1-score above 93%, and an AUC-ROC above 98%. The Random Forest model stood out as the most effective in all metrics analyzed, especially in the precise classification of the "Low" compensation category.

Theoretical/Methodological Contributions: The study proposes the standardization of the classification of legal case causes in air transport and successfully applies machine learning models to predict compensations, offering a new approach to predicting expenses in the sector.

Keywords: judicialization; air transport; machine learning.

Author Biographies

Thaís Ferreira Lopes Oliveira, Universidade de Brasília

Mestranda em Administração (Finanças e Métodos Quantitativos) no PPGA/UnB. Graduada em Administração pela Universidade de Brasília (2019) e pós-graduada em Ciências de Dados e Machine Learning pelo Centro Universitário de Brasília (2021). Ao longo da graduação, acumulou experiências em diversos estágios tanto na área pública como na privada e também fez parte do Movimento de Empresas Júnior como consultora e líder de projetos da ADM Consultoria Empresarial. Após formada, atuou como Consultora em projetos de gestão pelo Instituto Publix, Analista de Inteligência e Performance e Analista de Estratégia do Negócio na Wiz Co. Atualmente, atua como Analista de Dados na Unifique e pesquisadora no projeto "Diagnóstico sobre a Judicialização do Transporte Aéreo no Brasil: Uma aplicação de Aprendizado de Máquina".

Victor Rafael Rezende Celestino, Universidade de Brasília

Professor Adjunto na Universidade de Brasília (UnB) no Departamento de Administração da Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Gestão de Políticas Públicas (ADM/FACE). Graduação em Engenharia Aeronáutica no Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA), Mestre em Métodos Quantitativos (ITA), Doutor em Psicologia na Universidade Católica de Brasília (UCB). Especialista em Regulação da Aviação Civil (ANAC), em Estratégia Organizacional (FGV) e Engenharia de Ensaios em Voo (DCTA), além de diversos cursos de educação continuada. Possui formação em diversas práticas integrativas e complementares (PICS) em saúde, entre essas, constelações sistêmicas familiares e organizacionais, meditação e yoga. Com mais de trinta e cinco anos de experiência profissional, atuou em diversos ambientes organizacionais, inclusive na gestão organizacional e na direção estratégica, no setor público e em empresas nacionais e multinacionais. Vinte anos de experiência na docência na graduação e pós-graduação. Extensa experiência internacional. Ensino de Pesquisa Operacional e Métodos e Modelos Quantitativos para a Tomada de Decisão, com aplicação de Aprendizado de Máquina, Ciência de Dados e Inteligência Artificial. Pesquisa com foco no Setor Aeroespacial, em CT&I, em Finanças e Organizações e nos Fatores Humanos no Trabalho. Fluência em Inglês e bons conhecimentos de Espanhol, Francês e Alemão.

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Published

2025-06-30

How to Cite

Ferreira Lopes Oliveira, T., & Rezende Celestino, V. R. (2025). Judicialization of air transport: a machine learning application. Revista Gestão & Tecnologia, 25(3), 149–177. https://doi.org/10.20397/2177-6652/2025.v25i3.3097

Issue

Section

ARTIGO