Technological readiness:

study with teachers and students from higher education institutions

Authors

Keywords:

tecnologias digitais , educação superior, Technology Readiness Index, Instituições de Ensino Superior (IES

Abstract

Objective of the study: This study investigated the technological readiness of teachers and students in higher education institutions, with the aim of analyzing how the adoption of digital technologies influences their educational practices and learning experiences.

Methodology/approach: Survey carried out in educational institutions in Brazil with a sample of 420 respondents. Using the TRI (Technology Readiness Index) scale, data were analyzed using descriptive statistics and structural equation modeling.

Originality/Relevance: The increasingly intense use of technology in Higher Education Institutions (HEIs) in Brazil makes studies on the technological readiness of students, teachers and other education professionals increasingly necessary. The characteristics and attitude of these actors towards technology are fundamental for the implementation of new technologies to present satisfactory results and achieve their objectives.

Main results: The results indicated that a low percentage of respondents were classified as refractory to the use of technology (4.3%), while a similar portion were identified as prone to the use of technology (4.3%). The majority of participants (49.3%) were classified as pioneers, demonstrating a high propensity to adopt technology, but presenting discomfort and insecurity regarding its use.

Theoretical/methodological contributions: It is important to investigate the causes of discomfort and insecurity among HEI professionals in order to promote technological readiness. This study contributes to the advancement of knowledge about technological readiness in the context of higher education, providing support to improve strategies for using new technologies.

Author Biographies

Welliton Roque Santos, Universidade FUMEC / Faculdade Vale do Gorutuba - FAVAG

Doutorado em andamento em Administração.
Universidade FUMEC, FUMEC, Brasil.

Mestre em Administração - Ênfase em Estratégias Corporativas.
Fundação Pedro Leopoldo, FPL, Brasil.

Especialista em Sistemas de Informação. (Carga Horária: 360h). Escola Superior Aberta do Brasil, ESAB, Brasil.

Especialista em Metodologia e Inovação do Ensino Superior. (Carga Horária: 360h).
FACULDADE VALE DO GORUTUBA, FAVAG, Brasil.   Especialista em GESTÃO EMPRESARIAL. (Carga Horária: 432h).
FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS, FGV, Brasil.   Bacharel em Administração de Empresas.
FACULDADE VALE DO GORUTUBA, FAVAG, Brasil.

Tarcísio Afonso, Fundação Pedro Leopoldo - FPL

Doutor em International Business. Ohio University, O.U, Brasil.   Mestre em International Studies.
Ohio University, O.U, Brasil.   Mestre em Engenharia de Produção.
Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ, Brasil.   Engenhario
Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Brasil.

Luiz Rodrigo Cunha Moura, Universidade FUMEC / Fundação Pedro Leopoldo - FPL

Bacharel em Informática - UFV

Especialista em Tecnologia da Informação e Gestão Empresarial - PUC/MG

Mestre em Administração - UFMG

Doutor em Administração - UFMG

Professor da Universidade FUMEC

Professor da Fundação Pedro Leopoldo / FPL

References

Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94. Disponível em https://link.springer.com/article/10.1007/bf02723327.

Bastianello, M. R., & Hutz, C. S. (2015). Do otimismo explicativo ao disposicional: A perspectiva da psicologia positiva. Psico-USF, 20(2), 237-247. https://doi.org/10.1590/1413-82712015200205.

Belarmino, J. (2017). Educação inclusiva e tecnologias assistivas: dois vetores inseparáveis. Revista Tecnologias na Educação, 20(10), 1-14. Disponível em http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2017/10/Art10-vol.20-Edi%C3%A7%C3%A3o-Tem%C3%A1tica-IV-Outubro-2017.pdf

Ceribeli, H. B., Brito, A. das G., & Maciel, G. N. (2021). Desenvolvimento humano, empregabilidade percebida e intenção de permanência no setor de tecnologia da informação (TI). Revista de Administração FACES Journal, 20(2), 69-88. Disponível em https://hml.repositorio.ufop.br/server/api/core/bitstreams/be8011d0-5b10-47a6-971e-77d5b59d4c57/content

Chou, C.-P., & Bentler, P. M. (1995). Estimates and tests in structural equation modeling. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications (pp. 37–55). Sage Publications, Inc.

Cruz-Cárdenas, J., Guadalupe-Lanas, J., Ramos-Galarza, C., & Palacio-Fierro, A. (2021). Drivers of technology readiness and motivations for consumption in explaining the tendency of consumers to use technology-based services. Journal of Business Research, 122, 217-225. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.08.054.

Dias, E. J. P., & Arruda Filho, E. J. (2013). Comportamento do consumidor no setor educacional: Adoção e aceitação de novas tecnologias. Revista Pretexto, 14(2), 77-95. https://doi.org/10.21714/pretexto.v14i2.1321.

Dotzel, T., Shankar, V., & Berry, L. L. (2013). Service innovativeness and firm value. Journal of Marketing Research, 50(2), 259-276. https://doi.org/10.1509/jmr.10.0426.

Gomes, C. R. A., Gomes, A. S., & Araújo, C. A. (2017). “O que me constitui professor?”: Análise da mudança da prática docente em relação ao uso de tecnologias digitais no ensino. Revista Tecnologias na Educação, 20(10), 1-14. Disponível em http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2017/10/Art8-vol.20-Edi%C3%A7%C3%A3o-Tem%C3%A1tica-IV-Outubro-2017.pdf

Grandón, E. E., & Ramírez-Correa, P. (2018). Managers/owners’ innovativeness and electronic commerce acceptance in Chilean SMEs: A multi-group analysis based on a structural equation model. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 13(3), 1-16. https://doi.org/10.4067/S0718-18762018000300102.

Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Tatham, R. (2010). Multivariate Data Analysis. Upper Saddle River, N.J: Pearson Prentice Hall.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2009). Análise Multivariada de Dados. Bookman editora.

Hallikainen, H., Paesbrugghe, B., Laukkanen, T., Rangarajan, D., & Gabrielsson, M. (2017). How Individual Technology Propensities and Organizational Culture Influence B2B Customer's Behavioral Intention to Use Digital Services at Work?. In Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences 2017. IEEE. https://doi.org/10.24251/HICSS.2017.552.

Jesus, É. F. de, Costa, D. de M., Moura, L. R. C., Roman, D. J., & de Cássia Macedo, R. (2021). Aceitação e Uso de Tecnologia de Sistema Acadêmico por Alunos de Uma Instituição Federal de Ensino. International Journal of Knowledge Engineering and Management, 10(27), 36-72. https://doi.org/10.29327/265007.10.27-2.

Mukerjee, H. S., Deshmukh, G. K., & Prasad, U. D. (2019). Technology readiness and likelihood to use self-checkout services using smartphone in retail grocery stores: empirical evidences from Hyderabad, India. Business Perspectives and Research, 7(1), 1-15. https://doi.org/10.1177/2278533718800118.

Natarajan, T., Balasubramanian, S. A., & Kasilingam, D. L. (2018). The moderating role of device type and age of users on the intention to use mobile shopping applications. Technology in Society, 53, 79-90. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2018.01.003.

Nova, A. L. D. G. V., & Silva, G. D. (2023). Tecnologia da informação versus timeliness relatórios de gestão. Revista Pretexto, 24(1), 84-100. Disponível em http://revista.fumec.br/index.php/pretexto/article/view/9242

Parasuraman, A. (2000). Technology Readiness Index (TRI) a multiple-item scale to measure readiness to embrace new technologies. Journal of Service Research, 2(4), 307-320. https://doi.org/10.1177/109467050024001.

Parasuraman, A., & Colby, C. (2001). Techno-Ready Marketing: How and Why Your Customers Adopt Technology. New York: The Free Press.

Perácio, L. B., Maia, L. C. G. & Moura, L. R. C. (2021). Desenvolvimento e teste de um modelo integrativo dos modelos TTF e TAM na predição da utilização de um sistema de informações. Holos, 1, 1-21. https://doi.org/10.15628/holos.2021.9363.

Pereira, M. J. R., Moura, L. R. C., Souki, G. Q., & Cunha, N. R. da S. (2019). Proposition and test of an explanatory model of innovation perception and it s consequences. ReMark- Revista Brasileira de Marketing, 18(4), 25-50. https://doi.org/10.5585/remark.v18i4.16382.

Rogers, M. (1962). Diffusion of Innovation. Free press. New York.

Rojas-Mendez, J. I., Parasuraman, A., & Papadopoulos, N. (2017). Demographics, attitudes, and technology readiness: A cross-cultural analysis and model validation. Marketing Intelligence & Planning, 35(1), 18-39. https://doi.org/10.1108/MIP-08-2015-0163.

Rubera, G., & Kirca, A. H. (2012). Firm innovativeness and its performance outcomes: a meta-analytic review and theoretical integration. Journal of Marketing, 76(3), 130-147. https://doi.org/10.1509/jm.10.049.

Sani, A., Pusparini, N. N., Budiyantara, A., Irwansyah, I., & Hindardjo, A. (2021). Investigating readiness attitude toward using mobile payment systems through technology acceptance model. Jurnal Riset Informatika, 3(3), 211-218. https://doi.org/10.34288/jri.v3i3.233.

Schneider, J. dos S., Zonatto, P. A. F., & Hollveg, S. D. S. (2022). Percepção de profissionais frente ao avanço da tecnologia. Revista Pretexto, 23(1), 7-25. Disponível em http://revista.fumec.br/index.php/pretexto/article/view/8571.

Shima, N., & Mohamadali, A. (2017). Examining the factors affecting willingness to use electronic banking: the integration of TAM and TPB models with electronic service quality (case study:eghtesad novin bank). Journal of Fundamental and Applied Sciences, 9(1S), 824-841. https://doi.org/10.4314/jfas.v9i1s.736.

Silva, A. T. B., Menezes, E. P., Nascimento, R. S., & Scheller, M. (2018). Percepções dos estudantes do Ensino Médio sobre o uso dos celulares na sala de aula. Revista Tecnologias na Educação. 24(10), 1-14. Disponível em http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2018/06/Art8-vol.24-Edi%C3%A7%C3%A3o-Tem%C3%A1tica-VII-Junho-2018.pdf

Silva, G. A. da, Ramos, D. K., & Ribeiro, F. L. (2019). Formação Inicial de Professores à Distância para o Uso das Tecnologias Digitais: Um Estudo dos Projetos Pedagógicos dos Cursos de Licenciatura da Universidade Aberta do Brasil/UFSC. International Journal of Knowledge Engineering and Management, 8(21), 3-20. https://doi.org/10.47916/ijkem-vol8n21-2019-1.

Souza, R. V. D., & Luce, F. B. (2005). Avaliação da aplicabilidade do technology readiness index (tri) para a adoção de produtos e serviços baseados em tecnologia. Revista de Administração Contemporânea, 9(3), 121-141. https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000300007.

Stock, R., & Gross, M. (2016, January). How Does Knowledge Workers' Social Technology Readiness Affect Their Innovative Work Behavior? In 2016 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS) (pp. 2166-2175). IEEE. https://doi.org/10.1109/HICSS.2016.273.

Vita, C. A., Góes, H. J. de, Pereira, V. A., Moura, L. R. C., & Birchal, R. A. M. da C. (2020). Gestão da inovação: O caso de uma empresa de soluções logísticas. REMIPE-Revista de Micro e Pequenas Empresas e Empreendedorismo da Fatec Osasco, 6(1), 187-205. https://doi.org/10.21574/remipe.v6i1.175.

Werlang, N. B., Rossetto, C. R., & Sausen, J. O. (2015). Inovatividade organizacional: um estudo bibliométrico em bases de dados internacionais. Desenvolvimento em Questão, 13(29), 6-32. https://doi.org/10.21527/2237-6453.2015.29.6-32.

Published

2024-08-23

How to Cite

Santos, W. R., Afonso, T., & Moura, L. R. C. (2024). Technological readiness: : study with teachers and students from higher education institutions. Journal of Management & Technology, 24(3), 106–127. Retrieved from https://revistagt.fpl.emnuvens.com.br/get/article/view/2922

Issue

Section

ARTIGO