Investigando as intenções de turnover: o caso dos vendedores e gerentes de duas redes de lojas da cidade de Belo Horizonte
DOI:
https://doi.org/10.20397/2177-6652/2006.v6i1.167Abstract
Abordando o turnover – tema inserido no campo de estudos denominado Comportamento Organizacional -, este trabalho tem como objetivo investigar as intenções de turnover entre os vendedores e gerentes de duas redes de lojas da cidade de Belo Horizonte. Pretende-se, também, fornecer subsídios para o início de uma reflexão profunda sobre o tema e um embasamento para futuras pesquisas, focando o turnover na área do comércio varejista. Utilizou-se a pesquisa-diagnóstico, exploratória, de cunho estritamente qualitativo. O interesse pela pesquisa do tema no Brasil ocorre em função da constatação que, não obstante a sua relevância para a competitividade das organizações, o assunto não vem recebendo aqui, ao contrário da Europa e Estados Unidos, a mínima atenção. Este estudo é o início de uma linha de pesquisa que objetiva entender como se desenvolve o fenômeno do turnover no Brasil, quais os seus antecedentes, correlatos e conseqüentes. Contudo, a principal conclusão deste estudo é que os determinantes das intenções de turnover são de natureza subjetiva, mais especificamente as percepções das oportunidades do mercado de trabalho e se as percepções ligadas ao cargo têm um importante papel nas explicações desse fenômeno
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Revista Gestão & Tecnologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: • 1. The author(s) authorize the publication of the article in the journal. • 2. The author(s) ensure that the contribution is original and unpublished and is not being evaluated in other journal(s). • 3. The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts expressed in the texts because they are the sole responsibility of the author(s). • 4. The publishers reserve the right to make adjustments and textual adaptation to the norms of APA. • 5. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. • 6. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. • 7. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access) at http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html