Application Model Canvas to the business model of the Bank of Brazil and Caixa Economica Federal
DOI:
https://doi.org/10.20397/2177-6652/2016.v16i2.812Palavras-chave:
modelo de negócios, estratégia, criação de valorResumo
Academic strategy have used the notion of business model to refer to the company's logic, how they operate and create value for its stakeholders. From this idea, the authors applied the business model canvas to the business models of companies in the banking sector: Banco do Brasil and Caixa Econômica Federal, for the period 2002 to 2012. The study sought the application of the business model canvas for two institutions of the Brazilian banking sector, with strong state control, which has as one of its strategies being agents of public policy for the federal government. Therefore, the objective of this study is to clarify how the corporate strategy can be viewed more clearly through the description of the operation of their business models. Based on the data analysis, it was found that the studied company are able to create economic value from its business model. The survey also enabled us to verify some gaps in the business model used and suggested as possible topics to be studied in future projects.
Referências
Amit, R & Zott, C. (2001). Value creation in E-business. Strategic Management Journal, 22: 493–520.
Ansoff, I. (1957). Strategies for Diversification, Harvard Business Review, Vol. 35 Issue 5,Sep-, pp. 113-12
Araujo, V. ; Cintra, M. (2011). "O papel dos bancos públicos federais na economia brasileira". IPEA, Texto para discussão 1604.
Baden-Fuller, C. & Morgan, M. S. (2010). Business Models as Models. Long Range Planning, v. 43, n. 2-3, pp. 156-171.
Bonazzi F. L. Z. ; Meirelles, D. S. (2013). Movile: A evolução de um modelo de negócios à frente de seu tempo. SEMEAD - Seminários em Administração FEA/USP, SÃO PAULO. XVI SEMEAD.
Banco do Brasil (2002). Relatório da Administração. Disponível em www.bb.com.br. Acesso em 21 de Março de 2013.
Banco do Brasil (2003). Relatório da Administração. Disponível em www.bb.com.br. Acesso em 21 de Março de 2013.
Banco do Brasil (2004). Relatório da Administração. Disponível em www.bb.com.br. Acesso em 21 de Março de 2013.
Banco do Brasil (2005). Relatório da Administração. Disponível em www.bb.com.br. Acesso em 21 de Março de 2013.
Banco do Brasil (2007). Relatório da Administração. Disponível em www.bb.com.br. Acesso em 21 de Março de 2013.
Banco do Brasil (2008). Relatório da Administração. Disponível em www.bb.com.br. Acesso em 21 de Março de 2013.
Banco do Brasil (2009). Relatório da Administração. Disponível em www.bb.com.br. Acesso em 21 de Março de 2013.
Banco do Brasil (2010). Relatório da Administração. Disponível em www.bb.com.br. Acesso em 21 de Março de 2013.
Banco do Brasil (2011). Relatório da Administração. Disponível em www.bb.com.br. Acesso em 21 de Março de 2013.
Banco do Brasil (2012). Relatório da Administração. Disponível em www.bb.com.br. Acesso em 21 de Março de 2013.
Banco do Brasil (2002). Relatório da Administração. Disponível em www.bb.com.br. Acesso em 21 de Março de 2013.
Besanko, et. al.(2009). A economia da estratégia. 3.ed. Porto Alegre: Bookman.
Bucherer, E., Eisert, U. and Gassman, O. (2012). Towards Systematic Business Model Innovation: Lessons from Product Innovation Management.
Casadesus-Masanell, R. & Ricart, J. E (2010). From strategy to business models and onto tactics. Long Range Planning, 43 (2–3): 195–215.
Caixa Econômica Federal (2002). Relatório da Administração. Disponível em www.caixa.gov.br . Acesso em 22 de Março de 2013.
Caixa Econômica Federal (2003). Relatório da Administração. Disponível em www.caixa.gov.br . Acesso em 22 de Março de 2013.
Caixa Econômica Federal (2004). Relatório da Administração. Disponível em www.caixa.gov.br . Acesso em 22 de Março de 2013.
Caixa Econômica Federal (2005). Relatório da Administração. Disponível em www.caixa.gov.br . Acesso em 22 de Março de 2013.
Caixa Econômica Federal (2006). Relatório da Administração. Disponível em www.caixa.gov.br . Acesso em 22 de Março de 2013.
Caixa Econômica Federal (2007). Relatório da Administração. Disponível em www.caixa.gov.br . Acesso em 22 de Março de 2013.
Caixa Econômica Federal (2008). Relatório da Administração. Disponível em www.caixa.gov.br . Acesso em 22 de Março de 2013.
Caixa Econômica Federal (2009). Relatório da Administração. Disponível em www.caixa.gov.br . Acesso em 22 de Março de 2013.
Caixa Econômica Federal (2010). Relatório da Administração. Disponível em www.caixa.gov.br . Acesso em 22 de Março de 2013.
Caixa Econômica Federal (2011). Relatório da Administração. Disponível em www.caixa.gov.br . Acesso em 22 de Março de 2013.
Caixa Econômica Federal (2012). Relatório da Administração. Disponível em www.caixa.gov.br . Acesso em 22 de Março de 2013.
Cellard, A.(2008) A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa:
enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes.
Demil, B. & Lecocq, X (2010) Business Model Evolution: In Search of Dynamic Consistency. Long Range Planning, 43, 227 - 246
Demil, B., Lecocq, X, & Ventura, J. (2010). Business Models as a Research Program in Strategic Management : An appraisal based on Lakatos. V. 13, n. 4, pp. 214-225.
Ghaziani, A.& Ventresca. M. (2005) “Keywords and Cultural Change: Frame Analysis of Business Model Public Talk, 1975-2000.” Sociological Forum 20(4): 523-559.
Gil, A. C.(2008) Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas.
Hauksson, H. (2013). Metamodeling for Business Model Design: Facilitating development and communication of Business Model Canvas (BMC) models with an OMG standards-based metamodel. Department of Computer and Systems Sciences. Stockholm University. Degree project at the master level. Autumn term 2013.
Hedman, J & Kalling, T. (2003). The business model concept: theoretical underpinnings and empirical illustrations. European Journal of Information Systems, n.12, p. 49-59.
Johnson, M., W.;Chistensen, C. & Kagermann. (2008). Reinventing Your Business Model. Harvard Business Review 86, no. 12.
Kallás, D. (2012) . Inovação em modelo de negócios: forma e conteúdo. RAE (Impresso), v. 52, p. 704-705.
Leite, Y. V. P., & Primo, M. A. M. (2014). Cadeias globais: uma contribuição da RBV no processo de internacionalização. Produto & Produção, 15(1), 10-21.
Leschke, J. (2013). Business Model Mapping: Application and Experience in an Introduction to Entrepreneurship Course. Journal of Entrepreneurship Education. V16, Special Issue.
Lindgren P. (2012), Business model innovation leadership: How do SME’s strategically lead business model innovation? International Journal of business and management, Vol.7 (14), pp.53 – 66.
Magretta, J (2002). Why Business Models Matter, Harvard Business Review, Vol. 80: 86-92.
Mintzberg, H; Ahlstrand, B.; Lampel, J.. (2000). Safári de estratégia. Porto Alegre: Bookman
Morris, M., Minet, S. & Allen, J. (2005). The entrepreneur's business model: toward a unified perspective, Journal of Business Research, 58 (6), 726.
Penrose, E. (1959). The theory of the growth of the firm. Oxford: Oxford University.
Osterwalder, A. (2004). The Business Model Ontology - a proposition in a design science approach. Ph.D. thesis, University of Lausanne, Ecole des Hautes Etudes Commerciales HEC: 173.
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2011). Business Model Generation. Inovação em Modelos de Negócios. Rio de Janeiro: Alta Books.
Salas-Fumás, V.(2009). Modelos de negocio y nueva economía industrial. Universia Business Review., nº 23, p. 122-143
Santos, T. L & Meirelles, D.S. (2013). Evolução do Modelo de negócios de Uma Empresa de Serviços de Valor Agregado: Uma Abordagem Transformacional Adotando O Modelo Canvas. XVI SEMEAD.
Saqib, S., & Rashid, S. (2013). Resource Based View of the Firm: The Nature of Resources Required for Competitive Advantage. Studies, 2(1).
Teece, D. J. (2010). Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, v. 43, n. 2-3, p. 172-194. Elsevier Ltd.
Timmers, P. (1998). Business Models for Electronic Markets. Journal of Electronics Markets, v. VIII, n.2, pp. 3-8.
Viljakainen, A., Toivonen, M., & Aikala, M. (2013). Industry transformation towards service logic: A business model approach.
Zolnowski, A., Weiß, C., & Böhmann, T. (2014). Representing service business models with the service business model canvas—the case of a mobile payment service in the retail industry. In Proceedings of the 47th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 47). Hawaii.
Zott, C.; Amit, R.; Massa, L. (2010) The business model: theoretical roots, recent developments and future research. Business. Navarra.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2016 Revista Gestão & Tecnologia
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os direitos, inclusive os de tradução, são reservados. É permitido citar parte de artigos sem autorização prévia desde que seja identificada a fonte. A reprodução total de artigos é proibida. Em caso de dúvidas, consulte o Editor.