The use of virtual learning environment and its relation to the assessment of teaching: a study by the Federal University of Rio Grande do Norte

Amanda Borges de Albuquerque Assunção, Íris Linhares Pimenta, Anderson Luiz Rezende Mól

Resumo


The use of the virtual learning environment (VLE) to another level, even in the classroom itself. The UFRN adopted system has a number of features, such as: classes topics, upload files, news and students attendance, beyond the institutional evaluation, conducted both by students and by Professors. Thus, this study aims to understand the relationship between the use of the tools of "Virtual Class" with the evaluation of teaching performance by the students. For the analysis there are three techniques used for quantitative analysis of data: cluster analysis, discriminant analysis and multiple regression analysis. A causal relationship between the independent variables (gender, years worked and classes) in the dependent variable (evaluation) was observed. Women teachers got, on average, a better evaluation that, compared to men teachers, and through to the variables "number of classes" and "years worked", a negative effect on the variable "evaluation" was verified.

 

.


Palavras-chave


AVA; Avaliação; Docente.

Texto completo:

PDF

Referências


Bottentuit, J. B., Jr, & Coutinho, C. (2007). Uso da plataforma de ensino a distância numa disciplina do mestrado. Anais do Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Funchal, Portugal, 9.

Carvalho, R. S. (2010). Sistemas de gestão da aprendizagem e sistemas de gestão acadêmica: avaliados pela ótica do docente. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil.

Corrar, L. J., Paulo, E., & Dias, J. M., Filho (2009). Analise multivariada: para os cursos de administração, ciências contábeis e economia. São Paulo: Atlas.

Comber, C., Colley, A., Hargreaves, D. J., & Dorn, L. (1997). The effects of age, gender and computer experience upon computer attitudes. Educational Research, 39, 123-133.

Cuéllar, M. P, Delgado, M., & Pagalajar, M. C. (2011). A common framework for information sharing in e-learning management systems. Expert Systems with Applications, 38, 2260-2270.

Dias, P. (2004). Desenvolvimento de objectos de aprendizagem para plataformas colaborativas. Actas do Congresso Iberoamericano de Informática Educativa, Monterrey, México, 7.

Donnelly, D., McGarr, O., & O’reilly, J. (2011). A framework for teachers’ integration of ICT into their classroom practice. Computers & Education, 57, 1469-1483.

Freire, P. (1997). Pedagogia do oprimido (17a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra. Recuperado em 10 janeiro, 2014, de http://portal.mda.gov.br/portal/saf/arquivos/

view/ater/livros/Pedagogia_do_Oprimido.pdf

Freitas, A. S., Narducci, V., & Dubeux, V. J. (2009). Projeto de capacitação docente e difusão do e-learning: uma investigação na busca de champions. RAI – Revista de Administração e Inovação, 6(2), 119-134.

Hawkins, B. L., & Rudy, J. A. (2007). EDUCAUSE core data service: fiscal year 2006 summary report. Boulder, CO: EDUCAUSE.

Hair, J. F., Jr., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (2005). Análise multivariada de dados (5a ed.). São Paulo: Bookman.

Hughes, J. (2005). The role of teacher knowledge and learning experiences in forming technology-integrated pedagogy. Journal of Technology and Teacher Education, 13, 277-302.

Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004 (2004). Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa, do Brasil, Brasília, DF: Presidência da República. Recuperado em 20 janeiro, 2014, de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm

Longmire, W. (2008). A primer on learning objects. American Society for Training & Development. Virginia, USA. Recuperado em 12 janeiro, 2014, de http://www.learningcircuits.org/mar2000/primer.html.

Lonn, S., & Teasley, S. D. (2009). Saving time or innovating practice: investigating perceptions and uses of learning management systems. Computers & Education, 53, 686-694.

MORAIS, N., & Cabrita, I. M. (2008, julho). Ambientes virtuais de aprendizagem: comunicação (as)síncrona e interacção no ensino superior. Revista de Ciências da Informação e da Comunicação do CETAC, 6, 158-179.

Maia, C., & Mattar, J. (2007). ABC da EaD: a educação a distância de hoje (1a ed.). São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Ottenbreit-Leftwich, A. T., Glazewski, K. D, Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2010). Teacher value beliefs associated with using technology: addressing professional and student needs. Computers & Education, 55, 1321-1335.

Pena, M. L. D., Alonso, M., Feldmann, M., & Alegretti, S. M. M. (2005, julho/

setembro). Prática docente e tecnologia: revisando fundamentos e ampliando conceitos. Revista PUCVIVA, 24. Recuperado em 20 novembro, 2011, de http://www.apropucsp.org.br/revista/r24_r05.htm

Shashani, L. (1997). Gender differences in computer attitudes and use among college students. Journal of Educational Computing Research, 16, 37-51.

Souza, C. M. (2003, agosto).Tradições e contradições da pós-graduação no Brasil. Educ. Soc., 24(83), 627-641.

Senger, I., & Brito, M. J. (2005). Gestão de sistema de informação acadêmica: um estudo descritivo da satisfação dos usuários. Revista de Administração Mackenzie, 3, Ano 6, 12-40, 2005. Recuperado em 20 janeiro, 2014, de http://www3.mackenzie.

br/editora/index.php/RAM/article/view/77/77

Sutton, R. E. (1991). Equity and computer in the schools: a decade of research. Review of Educational Research, 61, 475-503.

Tardiff, M., & Lessard, C. (2008). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes.

Teo, T., Lee, C. B., & Chai, C. S. (2007). Understanding pre-service teachers’ computer attitudes: applying and extending the technology acceptance model. Journal of Computer Assisted Learning, 24, 128-143.

Wolynec, E. Os novos desafios da gestão acadêmica. Recuperado em 19 janeiro, 2014, de http://www.techne.com.br/artigos/Os%20novos%20desafios.pdf

Ziulkoski, L. C. C. (2010, junho). Integração do Moodle com o banco de dados institucional na UFRGS. UFRGS.




DOI: https://doi.org/10.20397/2177-6652/2016.v16i2.708

Métricas do artigo

Carregando Métricas ...

Metrics powered by PLOS ALM

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Direitos autorais 2016 Revista Gestão & Tecnologia

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição - NãoComercial 4.0 Internacional.